Rss

Lege și fără de lege pe piața de gaze

indexÎn sectorul gazelor naturale legea a devenit un moft, ea  se aplică ocazional și numai după bunul plac al unora. Indiferența față de lege, ”lucrul cu pumnul  prin lovirea mesei”, ”încordarea mușchiilor de oțel”,  manipularea și credulitatea românilor, caracterizează desfășurarea acțiunilor pe această piață.

An unjust law is no law at all – Martin Luther King jr.

În urma pierderii de către ANRE a procesului în prima instanță privind obligarea furnizorilor să înmagazineze gaze naturale în anul 2015, ANRE nu a mai stabilit la data de 10 ianuarie 2016 (așa cum cerea legislația în vigoare), nivelul stocului minim pe care furnizorii de gaze trebuie să l înmagazineze, recunoscând astfel propriul abuz, încălcarea regulamentelor europene și a legislației în viigoare. Totul până în data de 16 martie 2016 când această instituție, nu a mai emis un Ordin privind stocul minim de gaze naturale pe care furnizorii să l înmagazineze (așa cum prevede legislația în vigoare), ci a transmis o scrisoare către clienții că a publicat un tabel pe pagina web cu cantitatea de gaze pe care fiecare furnizor trebuie sa o înmagazineze. Astfel, ANRE instituția pusă să vegheze respectarea legalității pe piață continue să încalce Regulamentul European 994/2010, Legea 123/2012, Legea 160/2012, Ordinul ANRE 14/2015, manifestând dezinteresul său inclusiv față de instanță .

ANRE continuă încalcarea Regulamentelor Europene și  a legislației în vigoare, reobligând la 1 lună de la începerea efectivă a înmagazinării gazelor ca toți  furnizorii să înmagazineze gaze naturale.

Lansat cu mare pompă proiectul noului Regulament de furnizare a gazelor, are pe lângă absurditatea de a copia cuvânt cu cuvânt Legea 123 și o aberație introdusă la inițiativa marilor furnizori de gaze și anume clienții sunt obligați să achite dezechilibrele din sistemul de transport. Având în vedere lipsa unei relații comerciale între consumatori și operatorul de transport, relația comercială fiind exclsusivă între consumator și furnizorul său, acesta din urmă fiind plătit pentru a-I face o serie de servicii consumatorului, inclusiv acelea de a optimiza prin portofoliul de clienți deținuți, liniarizarea fluxurilor de gaze prin sistemul de transport și asigurarea flexibilității negociate cu consumatorul. Prevederea din Regulamentul de furnizare, nu face decât să transfere prin efectul legii plata dezechilibrelor la consumator, eludând o clauză contractuală pe care o are furnizorul în contractual de transport și anulând rolul furnizorului de intermediar, care să ajute liniarizare a fluxurilor prin sistemul de transport. Astfel, ANRE face din furnizor un simplu ”plimbător de facturi” de la transportator la consummator, de la distributor la consummator etc., dar garantandu-I profitul

ANRE dorește să facă din intermediari de pe piața de gaze simplii ”plimbători de facturi” de la transportator la consummator, de la distributor la consummator etc., dar garantandu-le profitul

Pe data de 3 martie 2016, președinteșle ANRE declara ”este posibil să nu scumpim gazele pentru populație de la 1 iulie”, motivat de evoluția prețului gazelor pe piața. Pe data de 7 martie 2016, aceeași persoană declara: ”Prețurile gazelor naturale pentru populație ar putea crește cu 3% de la 1 iulie”, ca într-un raport al ANRE de la începutul lunii aprilie 2016, se arată că ar mai trebui ca gazele pentru populație să se scumpească cu 7-8%, datorită angajamentelor ”cu instituțiile internaționale, reflectate prin prevederile HG nr. 488/2015“, „creșterea prețului la producția internă, creșterea valorii stocului minim obligatoriu și de ajustarea tarifelor reglementate aferente serviciilor de distribuție, furnizare reglementată, transport și de înmagazinare“. După cum îl cunosc pe domnul președinte, cred că prima opinie îi aparține, celelalte cuvinte, apreciez că I au fost puse în gură.

La data de 3 martie 2016, președintele ANRE declara: “Vom analiza, împreună cu FMI și Banca Mondială, stadiul liberalizării pieței gazelor și vom propune o liberalizare timpurie, având în vedere că prețul gazelor pentru consumatorii casnici de pe piețele internaționale și de pe bursa internă este mai mic decât cel preconizat de noi”, ca după o lună această intenție normală, susținută de fapte și care ar determina o reducere a prețului gazelor pentru populație, să fie eliminată și să se continue vânzarea gazelor la prețuri reglemenate către populație (adică prin creșterea prețului).

ANRE a venit cu propria viziune la începutul lunii martie 2016 și va aplica interesele impuse de alții, în ceea ce privește piața reglementată și creșterea prețului la populație.

În data de 20 ianuarie 2016 se publicau modificările la Codul Rețelei Sistemului de Transport Gaze, care în mod paradoxal ANRE a hotărât că se vor aplica retroactiv. Un alt paradox al actului care modifca Codul retelei era faptul că alocarea în punctele de intrare în sistemul de transport, în fapt să nu fie o alocare, ci o declarație a utilizatorului sistemului de transport. Dincolo de anormalitatea situației ca un furnizor (dintr-un birou) care nu are nici un instrument de alocare în contractele de vânzare cumpărare gaze (în aceste contracte existând în general o clauză prin care părțile delegau TRANSGAZ ul să facă această alocare în punctele de intrare în SNT), să-i “spună” TRANSGAZUL-lui cea a transportat în luna precedentă, apare și faptul că se încalcă art. 1678 din Codul Civil. Schimbarea filozofiei capacității, prin trecerea de la capacitate zilnică la capacitate lunară, s-a făcut cu încălcarea Metodologiei de stabilire a tarifelor de capacitate, având în vedere că s-au modificat variabilele care au stat la baza întocmirii metodologiei rezervării zilnice/orare a capacității, determinând invalidarea tarifelor de capacitate pe care operatorul de transport le poate aplica în contractele de servicii de transport.

Codul rețelei de gaze a devenit modelul cum să faci din lege fără de lege.

Pe data de 13 ianuarie 2016 se publicau Normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal, care aduc prelungirea OG 7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obținute ca urmare a dereglementării prețurilor din sectorul gazelor naturale până la data de 31 decembrie 2016. Lipsa oricărei minime analize a impactului prelungirii unui act normativ gândit în anul 2013, pentru anul 2016 determină blocarea vânzării gazelor din producția internă, datorită prețului impus de OG 7/2013, peste prețul gazelor din import. Normele de aplicare a Codului Fiscal (HG 1/2016), au stabilit că prețul gazelor naturale din producția internă corespunzătoare cantităților comercializate pe piața concurențială pentru consumatorii noncasnici nu poate fi mai mic de 72 lei/MWh. Se refuză orice dialog pe acest subiect, chiar cu inundarea pieții românești cu gaze din import și cu desconsiderarea producătorilor români (puși să plătească taxe) în timp ce importatorii de gaze sunt scutiți.

Nivelul redus al redevenţelor petroliere în ultimii zece ani, prețul mare al petrolului și al gazelor până în anul 2014, au determinat profituri importante pentru operatori în această perioadă. Abia după trecerea acestei perioade, autoritățile s-au trezit că intenționează să introducă un supra-impozit de 35% pe profitul din extractive. Această intenție din păcate, probabil, nu va mai aduce banii scontați, dar care va putea aduce reducerea investițiilor.

Politica de a aduce bani cu orice preț pe termen scurt, de obicei lasă urme adânci pe termen lung.

S-a împlinit pe data de 12 aprilie 2016, 1 an de la momentul în care Comitetul de Reglementare al ANRE a rămas doar cu 4 membrii (din cei 7 prevazuți de lege), după ce mandatul la 3 dintre aceștia a expirat. În termen de 1 an de zile Parlamentul nu a reușit să numească alți 3 membrii ai Comitetului de Reglementare, datorită inetreselor majore în controlul acestei instituții. Comitetul de Reglementare al ANRE este organul care aprobă toate actele normative de pe piața de gaze și energie electrică, aprobând prețurile pe piața reglementată, tarifele, licențele, autorizațiile etc., adică controlând o piață de peste 10 mld euro/an.

Un an de selecție a membrilor Comitetului de Reglementare al ANRE a demonstrat dezinteresul față de consumatori și interesul față de banii din sector al aleșilor.

Lista ar putea să continue, dar mă opresc aici:

Prea puțin ca să trăiești, prea mult ca să mori (proverb romanesc)


Warning: file_get_contents(https://graph.facebook.com/comments/?ids=http://dumitruchisalita.ro/2016/04/17/lege-si-fara-de-lege-pe-piata-de-gaze/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 400 Bad Request in /home/dumitruc/public_html/wp-content/plugins/facebook-like-and-comment/comments.php on line 17

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/dumitruc/public_html/wp-content/plugins/facebook-like-and-comment/comments.php on line 19