Rss

Caravana Preț Corect la Gaze se oprește pe data de 21 noiembrie 2016 la Botoșani

pretcorect11Campanie de informare a consumatorilor de gaze in scopul realizarii unei piete functionale a gazelor in Romania si obtinerea de preturi corecte la gazele achizitionate si va avea raspunsuri cel putin la intrebarile:

 Cine poate obtine  pretul corect la gaze?

Cum poti obtine pretul corect la gaze?

Cand poti obtine pretul corect la gaze?

De ce sa ai pretul corect la gaze?

 

Organizator:

Asociatia Energia Inteligenta in colaborare cu Prefectura Botosani

Moderator:

Dumitru Chisalita

Obiectivele proiectului

 

  1. Educarea consumatorilor casnici și noncasnici de gaze prin prezentarea avantajelor si dezavantajelor liberalizarii pietei de gaze in Romania
  2. Schimbarea perceptiei oamenilor privind liberalizarea pietei de gaze

Program:

 

12.00 – 13.30 Dezbatere cu clientii non-casnici de gaze naturale

Scopul este prezentarea notiunilor de piata, modul de functionare a acesteia, raspunsuri la cele mai dese intrebari despre liberalizarea pietei, drepturile si obligatiile furnizorilor de gaze si ale consumatorilor, prezentarea modalităților de încheiere a contractelor de furnizare prin negociere bilaterală sau în sistem centralizat,  avantajele și dezavantajele liberalizarii pietei etc.

Caravana Preț Corect La Gaze

Campania Preț Corect La Gaze a apărut la începutul anului 2015 din dorința de a contribui la formarea pieței de gaze, prin informarea clienților, dar și ca o reacție la modul în care s-a desfăşurat trecerea de la piaţa reglementată la piaţa liberă pentru clienţii non-casnici, marcată de poziţia dominantă a furnizorilor (furnizori care au vândut gaze la preţuri reglementate clienţilor non-casnici până în 31 decembrie 2014) în relaţia cu clienţii non-casnici.

Campania a fost una voluntară, nu a fost îndreptată împotriva cuiva sau în sprijinul altcuiva, atitudinea critică expusă pe tot parcursul Campaniei a fost una constructivă și corectivă, pentru stabilirea unei piețe de gaze libere, care să avantajeze deopotrivă toți actorii.

Liberalizarea pieţei de gaze a clienţilor non-casnici de la inceputul anului 2015, a scos în evidenţă practici prin care furnizorii au impus clauze comerciale păguboase pentru clienţi, clauze care se reflectă în costul gazelor care diferă faţă de preţul din contract.

Clienții non-casnici care au inițiat negocieri cu furnizorii de gaze naturale, au avut în vedere negocierea prețului. Furnizorii care au definit profilul clientului au reacționat rapid și au făcut oferta de gaze la preț „atractiv”, profitând de naivitatea clienților în interpretarea clauzelor contractului pus la dispoziție de furnizor.

Astfel, o serie de „capcane” li s-au întins clienților, aducând costurile specifice cu gazele naturale peste prețul pe care clienții l-au îmbrățișat rapid.

Clauzele introduse în contractele de vânzare cumparare gaze de catre unii furnizori au depășit cu mult cadrul normalității: cantități semnificativ mai mari rezervate în sistemul de transport, programe de consum anual impus clientului, obligarea clientilor la realizarea de nominalizări și renominalizări orare-zilnice, limitarea sau întreruperea fără preaviz a furnizării gazelor naturale, stabilirea obligațiilor doar pentru consumatori, fără a exista posibilitatea de a se negocia sau a se realiza contractual, drepturi excesive pentru furnizori care le permit ca orice se întâmplă pe parcursul derulării contractului, să permită furnizorului să rezilieze unilateral contractul etc.

Dar, cireaşa de pe tort în ceea ce reprezintă manipularea capacităţii în sistemul de transport, în interesul furnizorilor care au avut în captivitate clienţii non-casnici, constă în folosirea ei ca element de blocaj, în preluarea unor clienţi de către alţi furnizori, prin impunerea preluării odată cu clienţii de gaze şi a unor capacităţi de transport mult mai mari decât cele de care au nevoie clienții. Furnizorii, pentru a evita să-şi piardă clienţii, se folosesc de un ordin al ANRE prin care  acesta a stabilit obligaţia „capacitatea urmează clientul”. Lipsa unei legislaţii unitare pe întreg lanţul producţie/import – consumator final, determină ca acest principiu să nu poată să fie aplicat în mod transparent. Noţiunea de capacitate este definită doar pentru sistemul de transport, lipsind acest instrument la nivelul celorlalte activităţi şi mai ales la nivelul consumatorului final racordat în sistemul de distribuţie gaze. Aceasta face, ca în fapt clientul non-casnic să nu aibă o capacitate rezervată individualizată şi să permită furnizorului existent să considere aproape oricât capacitatea pe care să o transfere la plecarea unui client. Odată cu trecere iernii, furnizorii au tot interesul să renunţe la capacitatea rezervată în sistemul de transport, deoarece aceasta reprezintă în perioada caldă  un balast, nemaifiind nevoie de ea.

Furnizorii clienţilor non-casnici folosindu-se de această „neconcordanţă” legislativă:

  • au blocat intenţia de plecare a clienţilor, care au găsit oferte mai avantajoase;
  • şi-au redus propriile costuri, transferându-le abuziv altora;
  • au redus posibilitatea reala a clienţilor non-casnici de a obține prețuri mai mici prin încărcarea, acestora la schimbarea furnizorului cu costurile cu capacitatea transferată;
  • s-au folosit de această conjunctură pentru a reveni asupra clienților care vor să plece și le propun anumite avantaje în schimbul renunțării la intenția lor;

Întălnirea cu consumatorii de gaze, societăți comerciale și instituții publice la Timișoara, Suceava, Tg Mureș, Hunedoara, Sibiu, Dej, Tg Jiu a avut ca și scop prezentarea unei analize corecte a procesului de liberalizare, mai ales din prisma consumatorului, cu tratarea corectă şi completă a consecinţelor şi limitarea speranțelor intangibile pentru crearea unei piețe echitabile.

Chestionarea consumatorilor întâlniți (fără a avea pretenția unei cercetări statistice și cu atît mai puțin a pretenței că aceste cifre sunt definitorii pentru piața consumatorilor non-casnici) a adus următoarele rezultate:

Consumatori industriali

A existat o schimbarea furnizorului de gaz in 2015 – 4,38% – Da

S-a semnat un nou contract de furnizare gaz in anul 2015  – 75% – Da

S-a schimbat contractul de furnizare gaz in anul 2015 – 4,5% Da

S-a obtinut un pret mai mic in anull 2015 – 4,28% – Da

Exista intentia de schimbare a furnizorului de gaz – 57,14% – Da

Consumatori de tip institutii

A existat o schimbarea furnizorului de gaz in 2015 – 0,98% – Da

S-a semnat un nou contract de furnizare gaz in anul 2015  80,87% – Da

S-a schimbat contractul de furnizare gaz in anul 2015 – 2,54% – Da

S-a obtinut un pret mai mic in anull 2015 – 2,18% – Da

Exista intentia de schimbare a furnizorului de gaz – 25,65% – Da

Comentând aceste rezultate putem observa că (menționând încă o dată că aceste concluzii nu sunt neaparat caracteristice pentru toți clienții din toată România):

  • aparent un număr mare de consumatorii a semnat un nou contract de furnizare gaze naturale, peste 75% (procent confirmat și de alte instituții), dar nimeni nu a precizat că aceast procent nu reprezintă o negociere a unui nou contract, obținerea unor avantaje comerciale, a unor prețuri mai mici etc., a fost o pură formalitate, prezentată pieții ca marea realizare a liberalizării pieții non-casnice,
  • numărul consumatorilor care au obținut prețuri mai bune fiind de cca 5%, pentru consumatorii industriali și de 2% pentru consumatorii instituționali, respectiv, consider că se întărește afirmația că semnarea noului contract a fost o formalitate și nu s-a materializat în obținerea de beneficii de preț,
  • schimbarea furnizorului și a principalelor clauze contractuale, de asemenea sunt mici la nivelul ambelor categorii de clienți,
  • un lucru și mai grav îl consider intenția redusă de schimbare a furnizorului, determinată de dezinformare, automulțumire, presiuni din partea furnizorilor, șantaj etc., de cca 60% la nivelul consumatorilor industriali și de cca 25% la nivelul instituțiilor publice.

Atât timp cât consumatorii nu vor dobândi cunoștințe minime specifice care să permită o apreciere corespunzătoare față de gazul achiziționat, ei vor rămâne “captivi” şi în piaţa liberalizată.

Piaţa liberalizată a gazelor naturale fără consumatori informaţi, încurajați să intervină, susținuți să negocieze, capabili să analizeze diverse oferte, determinați să acţioneze responsabil, prudent şi fără a se lăsa constrânşi, nu va fi decât o altă dezamăgire pentru poporul român.

 

 

 

Intrarea este libera!


Warning: file_get_contents(https://graph.facebook.com/comments/?ids=http://dumitruchisalita.ro/2016/11/16/caravana-pret-corect-la-gaze-se-opreste-pe-data-de-21-noiembrie-2016-la-botosani/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 400 Bad Request in /home/dumitruc/public_html/wp-content/plugins/facebook-like-and-comment/comments.php on line 17

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/dumitruc/public_html/wp-content/plugins/facebook-like-and-comment/comments.php on line 19